Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Shopping Cart
Total:

$0.00

Items:

0

Your cart is empty
Keep Shopping

“Server Demirtaş: Bir Hareket Serüveni”

Çağdaş Türk sanatının sıra dışı ve ilgi çekici isimlerinden biri olan Server Demirtaş’ın yaşamı ve 1980’li yıllardan bu yana süregelen sanat pratiğini irdeleyen “Server Demirtaş: Bir Hareket Serüveni” isimli kitap Bozlu Sanat Yayınları’ndan çıktı.

Sanat tarihçisi Seda Yörüker‘in kaleme aldığı kitap, Demirtaş’ın önce PVC, daha sonra da oluklu mukavva kullanarak ürettiği, dönemi için son derece yenilikçi yapıtlarının zamanla hareketli heykellere evrilmesini kapsamlı bir şekilde ele alırken, sanatçının Akademi yılları, sanat dünyasının önde gelen isimleriyle diyalogları ve dönemin önemli sanat etkinliklerine uzanarak Türkiye’nin çağdaş sanat tarihinin de bir panoramasını sunuyor.

Yörüker, kendisiyle adeta bir yarış halinde olan ve sürekli yeninin peşinden giden Demirtaş’ın akıllara durgunluk veren üretim sürecini ve yapıtlarını şu sözlerle tartışmaya açıyor: “Server Demirtaş’ın 80’lerden günümüze ulaşan sanat serüvenine bakmak, aynı süreçte değişen sanat ortamını da dikkate almayı gerekli kılıyor. Bugün, zamanları kuşatan kitap ve arşiv çalışmaları hariç, taşların büyük ölçüde yerine oturduğu Türkiye sanat dünyasında Demirtaş’ı farklı kılan dikkat çekici hareketli heykeller, robotu anımsatan mekanik işler yapıyor olması değil; karşı karşıya gelenleri avlayacak denli güçlü auralara sahip bu mekanik heykelleri, sergilediği tüm işlerin mekanik uğraşını bizzat kendisinin gerçekleştiriyor olması. 
Bir makine mühendisiymişçesine hareketin formülünü bilmesi ve onu sanatsal duyarlılığı ve estetik tasarısıyla buluşturması. Yani nadir bir beceriyle zengin bir hayal gücünü, sanatsal bakışı birleştiren iddialı işler yapıyor olması. Evet, açıkça vurgulamak gerekir ki Demirtaş, iddialı işler üretiyor. Bu iddianın arkasında nasıl bir arzu var?”

Kitabı satın almak için contact@bozluartproject.com adresinden bizimle temasa geçebilirsiniz.

Server Demirtaş Kimdir?

1957 yılında İstanbul’da dünyaya gelen Server Demirtaş, 1977 yılında Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü’ne girer. İsmi daha sonra Mimar Sinan Üniversitesi’ne dönüştürülecek Akademi’de Devrim Erbil atölyesinde eğitim alan sanatçı, 1984 yılında mezun olduktan sonra Türk soyut sanatının önde gelen isimlerinden Adnan Çoker ile ortak çalışmalarda bulunur. Resim bölümünden mezun olmasına rağmen; gerek eğitim süreci gerekse daha sonrasında gerçekleştirdiği çalışmalarda üçüncü boyutun olasılıklarını arayan ve kendini her zaman bir heykeltıraş olarak konumlayan Demirtaş’ın ilk dönemlerinde gerçekleştirdiği, gazeteleri PVC’yle kaplayıp katmanlardan oluşturduğu üç boyutlu yerleştirmeleri dönemi için öncü ve ses getiren çalışmalardır. 1987 yılında Mimar Sinan Üniversitesi tarafından gerçekleştirilen ve dönemin en yenilikçi çağdaş sanat sergisi olan “Yeni Eğilimler Sergisi”nde Başarı Ödülü alan sanatçı, 1989 yılında bir diğer önemli sergi olan “Günümüz Sanatçıları İstanbul Sergisi”nde Resim Heykel Müzesi Jüri Ödülü’nü kazanır.

Demirtaş’ın sürekli değişimi arayan yenilikçi sanat anlayışı 1997 yılında farklı makine parçalarını bir araya getirerek oluşturduğu hareketli heykeller dönemini başlatır. Hiçbir mühendislik eğitimi almayan sanatçının oldukça uzun süreçler gerektiren mekanik heykelleri, Türkiye’de kinetik heykel sanatının önemli örneklerindendir. Demirtaş’ın heykellerinin oluşum aşamasında kullandığı otomobil cam sileceğinden, bisiklet frenine değin uzanan hazır malzemelerin, sanatçının buluşu olan yöntemlerle bir araya getirilerek çarklar aracılığıyla hareketi sağlaması, 12. yüzyılda El Cezeri’nin robotlarından, 15 ve 16. yüzyılda Leonardo da Vinci’nin makinelerine ve 20. yüzyılda Jean Tinguely’nin kinetik heykellerine kadar uzanan bir yolculukta bilim ile sanat, teknoloji ile insan gibi ilişkiler üzerine yeniden düşünmemizi sağlar.

Show Comments (0) Hide Comments (0)
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Bildir
guest


0 Yorum
Eskiler
En Yeniler Beğenilenler
Inline Feedbacks
View all comments