Boğaziçi Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü ile Nâzım Hikmet Kültür ve Sanat Araştırma Merkezi 28-29 Nisan 2016’da Boğaziçi Üniversitesi’nde Halit Ziya Sempozyumu düzenliyor.
Doğumunun 150. yılında modern Türkçe romanın kurucu ismi Halit Ziya Uşaklıgil anılıyor. Roman, öykü, mensur şiir türlerinde eser vermiş; Yunan, Latin, Hint edebiyatı tarihleri yazmış; anılarıyla 19. yüzyıl sonundan 20. yüzyılın ilk çeyreğine kadar yaşanan toplumsal, edebî ve siyasi dönüşüme ışık tutmuş; edebiyatın yanı sıra dil, gramer, müzik ve resim üzerine pek çok deneme kaleme almış; asır sonunun entelektüel ve edebî dönüşümünde bizzat rol oynamış; Osmanlı modernlik deneyimini kendi hayatı ve kimliğinin yanı sıra kurmaca karakterleriyle sorunsallaştırmış bir figür olarak Halit Ziya Uşaklıgil ve eserleri, bütün bu sayılan ve sayılmayan özellikleri üzerinden tartışılıyor.
Program
28 NİSAN PERŞEMBE, İBRAHİM BODUR SALONU
1. OTURUM, 10:15
Halit Ziya Edebiyatında İlklere Sonlara ve Anılara Dair…
Oturum Başkanı: Zeynep Uysal, Boğaziçi Üniversitesi
- Didem Balta, Boğaziçi Üniversitesi
Sefile’ye Kurbanlık Mekanizmaları Üzerinden Bakmayı Denemek - Pelin Aslan, Kocaeli Üniversitesi
Çaresizlik ve Gizem: Bir Acı Hikâye’de Kayıp Geçmişin İzini Sürmek - Hazal Halavut, Boğaziçi Üniversitesi
Halit Ziya Edebiyatında Romanın Sonu: Nesl-i Ahir
2. OTURUM, 11:45
Halit Ziya Edebiyatında Beden ve Kadınlar
Oturum Başkanı: Nur Gürani Arslan, Boğaziçi Üniversitesi
- Fatih Altuğ, Şehir Üniversitesi
İftardan Sonra Dans: Halit Ziya’nın “Mösyö Kanguru” ve Tevfik Fikret’in “La Danse Serpentine” Metinlerinde Hareket ve Beden - Seher Özkök, Uludağ Üniversitesi
Halit Ziya Uşaklıgil’in Romanlarında Bedenin Kullanımı - Zuhal Eroğlu, Uludağ Üniversitesi
Kadınlara Çifte Standart Her Yerde: Bir Kontrol Mekanizması Olarak Edebiyat Yine İş Başında
3. OTURUM, 14:30
Mai ve Siyah Deneyimi I
Oturum Başkanı: Nüket Esen, Boğaziçi Üniversitesi
- Erol Köroğlu, Boğaziçi Üniversitesi
Mai ve Siyah’ın Doğal Olmayan Odağı: Tanzimat Romanını Yeniden Yazmak - Yağmur Başak Selimoğlu, Boğaziçi Üniversitesi
Bir Levhalar Yığını Olarak Mai ve Siyah’a İllüstrasyonlardan Bakmak - Monica Katipoğlu, California Üniversitesi, Irvine
Mai ve Siyah Romanında Dilsel Kesişim Uygulaması (Translingual Practice)
4. OTURUM, 16:00
Mai ve Siyah Deneyimi II
Oturum Başkanı: Fatih Altuğ, Şehir Üniversitesi
- Zeynep Arıkan, Şehir Üniversitesi
Georg ve Ahmet Cemil’de Ortak Bir Deneyim Olarak Kayıp - Seval Şahin, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
Zamanımızın Bir Kahramanı: Ahmet Cemil - Hülya Bulut, Boğaziçi Üniversitesi
Mai ve Siyah: Bir “Edebiyat Alanı” İnşası ya da Kurmacanın İçinden Kurmacanın Dışına Yansıyanlar
TANIKLIKLAR, 17:30
Ayşe Berker
29 NİSAN CUMA, İBRAHİM BODUR ODİTORYUMU
1. OTURUM, 10:00
Başka Bir Edebitaya Doğru…
Oturum Başkanı: Olcay Akyıldız, Boğaziçi Üniversitesi
- Handan İnci, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
Ahmet Midhat Karşısında Halit Ziya Uşaklıgil - İpek Şahbenderoğlu, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
Ahmet Midhat Efendi ile Halit Ziya On Dokuzuncu Yüzyıl Osmanlı Romanının İmkânlarını Tartışırken: Edebî Beğeni Kime ve Neye Hizmet Etmeli? - Gül Mete Yuva, INALCO
Değişimin Yazarı Olarak Halit Ziya Uşaklıgil
2. OTURUM, 12:00
Türler Arasında Halit Ziya
Oturum Başkanı: Erol Köroğlu, Boğaziçi Üniversitesi
- Didem Ardalı Büyükarman, Yıldız Teknik Üniversitesi
Kâbus yahut Halit Ziya’da Tiyatro - Veysel Öztürk, Boğaziçi Üniversitesi
Genç Bir Yazarın Şiirle İmtihanı: Mensur Şiirler ve Mezardan Sesler - Sevgi Şen, Boğaziçi Üniversitesi
Kapıyı vurmadan girin: Halid Ziya’da Yazı ve Sorumluluk
3. OTURUM, 14:30
Halit Ziya Edebiyatında Zaman ve Gönderim
Oturum Başkanı: Veysel Öztürk, Boğaziçi Üniversitesi
- Duygu Ergun, Leiden Üniversitesi
Halit Ziya Estetiğinde Bir Kesinti Olarak “Şimdi” - Yüce Aydoğan, Sabancı Üniversitesi
Halit Ziya’nın Adresleri
4. OTURUM, 16:00
Halit Ziya’nın Öykü Dünyasından
Oturum Başkanı: Murat Gülsoy, Boğaziçi Üniversitesi
- Olcay Akyıldız, Boğaziçi Üniversitesi
Avrupalı Kadın Fantazilerinin Bir Parodisi Olarak “Şadan’ın Gevezelikleri” - Deniz Aktan, Şehir Üniversitesi
“Şadan’ın Gevezelikleri”nden “Demiryolu Hikâyecileri”ne: Makinenin Düzeninde Hikaye Anlatıcısı Olmak - Zeynep Uysal, Boğaziçi Üniversitesi
“Sevda-yı Seng” ya da Grotesk Bir Pygmalion Etkisi