İnönü Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü Öğretim Görevlisi Necmi Karkın’ın ‘Estetiğin Çağdaş Retorikleri’ kitabı bu sorunun cevabını arıyor.
Küratör, yazar ve sanatçı olarak da çalışmalarını sürdüren Necmi Karkın, ‘Estetiğin Çağdaş Retorikleri’ kitabında ‘estetiğin asal değerleri’nin sanatın çağdaş retoriklerinde ifade bulduğunu’ göstermeye çalışıyor. Estetik bir içerikte organik/mekanik, güzel/çirkin gibi tamamlayıcı biçimlerin farklı yansımalarına dikkat çekiyor.
Yazar Necmi Karkın estetik düşüncenin çağdaş süreçlerini yakından tanımanın kültürel anlamda da oluşan bir ihtiyacın karşılanmasını sağladığını vurgularken estetiğin asal değerlerinden uzaklaşıldığı süreci ve kitabın amacını şöyle özetliyor:
‘Modern yüzyıl Duchamp’ın “Kaçınılması gereken en büyük zevk estetik zevktir” deyimiyle sanat ve estetik arasındaki yol ayrımını belirleyen bir yüzyıldır. Bu bakımdan Modern yüzyılın belirleyici bir kavşak noktası olması önemlidir. Çağdaş yüzyıl, mantığı ve içeriği öngörülen kavramlar, nesneler, metalar ve enformatik durumlar nedeniyle estetiğin asal değerlerinden uzaklaşıldığı süreçtir. Bu süreçte, estetik bir anlam üretmekten çok, bilgi ve kavramın öne çıktığını göstermekte ve estetik değer yargıların sanatın dışında arandığı gözlenmektedir. Bu nedenle konumuz, estetiğin asal değerleri’nin sanatın çağdaş retoriklerinde ifade bulduğunu göstermek gerektiğidir.’
Ayrıca Necmi Karkın, ‘Estetiğin Çağdaş Retorikleri’ kitabı ile çok farklı (tıp, çevre, matematik, plastik sanatlar)disiplinlerle estetik arasında ilişkiyi derinleştirmek ve öne çıkartmayı hedefliyor.
